Ofte stilte spørsmål

  • Litiumteknologien gir høyere effekttetthet (kWh per kg) enn blybatterier. I praksis betyr dette at batteriet er fire ganger lettere med samme nominelle kapasitet. Et annet viktig insentiv er batterienes levetid, med minst to ganger flere forventede sykluser sammenlignet med blybatterier, som støttes av en problemfri garanti på 5 år.

    Fleksibiliteten ved at det kan lades når som helst gjennom dagen, uten krav om vedlikehold, bidrar til en generelt problemfri opplevelse.

  • Blybatteri-teknologien er mer enn 100 år gammel og har vist seg å være pålitelig og relativt rimelig. Basert på bruksområdet ditt (lav kjørelengde osv.) og budsjett, samt vedlikeholdsrutine, kan det være et fornuftig alternativ å gå for blybatteri.

    Når vi ser tilbake på erfaringene våre, kan levetiden bli så lang som åtte til ti år dersom batteriene er riktig vedlikeholdt i et mildt klima.

    Hvis temperatur er et tema – så kaldt som -20 °C eller så varmt som 45 °C – er blybatteri det foretrukne alternativet.

  • Det første og evige spørsmålet, som ikke har noe endelig svar. I nyttekjøretøysegmentet er ikke rekkevidden et reelt problem, siden de fleste sluttbrukere i gjennomsnitt kjører 50 km/dag. Fra å samle avfall til å vedlikeholde grøntområder, for eksempel, bruker de kommunalt ansatte mesteparten av tiden sin i feltet fremfor i kjøretøyet, så dette forklarer den lave kjørelengden.

    Vi har et bredt spekter av batterialternativer, og rollen vår er å sikre at du får det riktige batteriet som passer din daglige bruk og budsjett.

    Vi har oppdatert dataene i tråd med de nye rådende forskriftene, slik at rekkevidden følger den nye WLTP-syklusen med opptil 135 km autonomi.

  • Basert på den omfattende erfaringen vi har med langsiktige kunder, varer trekkraft-blybatteriene i seks til åtte år. I noen tilfeller ser vi kjøretøyer som er mer enn ti år gamle og fortsatt bruker samme pakke.

    EOL er sammenlignbar med enhver annen komponent i kjøretøyet, og etterfølges av en streng resirkuleringsprosess – som har blitt standardisert de siste 40 årene – noe som vist seg å være svært effektivt (>80 % returrate).

  • Det nåværende utvalget av kjøretøyer trenger ingen ekstra elektrisk installasjon. Plugg inn kjøretøyet i en hvilken som helst 230V/13A stikkontakt.

    G4 utstyres med standard Type 2-plugg for å sikre kompatibilitet med offentlige ladestasjoner på forespørsel.

  • Det er pålagt med europeisk førerkort (klasse B) for å kunne bruke kjøretøyene våre, som er homologerte firehjulssykler eller N1, på veiene.

    I Frankrike tilbyr vi den spesifikke VASP-typegodkjenningen på G4, som løfter kravet til førerkort, men som begrenser maks. hastighet til 25 km/t.

  • Goupil tilbyr en elektrisk viftevarmer som et tilleggsvalg, med formål om å holde temperaturen i førerhuset på et akseptabelt nivå. Denne løsningen kan imidlertid ikke erstatte det valgfrie dieselvarmesystemet (WEBASTO), som har vist seg å være mer egnet i kalde omgivelser.

    På grunn av bruksområdet, som involverer mange stopp og døråpninger, er den elektriske vifteovnen et ønsket alternativ for kunden. Denne kan kombineres med et varmesete for bedre komfort på frostdager.

  • GOUPIL har alltid lagt stor vekt på forbruket på det tilbudte elektriske utstyret, for å unngå å gi avkall på kjøretøyets rekkevidde. Som sådan, selv med vårt mest kraftkrevende utstyr (A Goupil design høytrykksvasker med 130 bars maks. trykk), vil den kombinerte løsningen sørge for minst en normal dags bruk.

    I virkeligheten bruker høytrykksvaskeren omtrent 15 % av 14 kWh- litiumbatteriet per time.

  • De økonomiske insentivene varierer fra land til land og kan ha ulike former. I Frankrike drar kundene våre nytte av en miljøbonus på 3000 € når de kjøper en helt ny G4 eller G5 med N1-homologering. Vi foreslår at du tar kontakt med din lokale importør for å få vite mer om statlige tilskudd.

  • Dreiemomentet på Goupil er lett tilgjengelig fra den elektriske motoren og sørger for høy slepekapasitet. For eksempel er G4 i stand til å taue 1 tonn på veien (med klasse B-førerkort) og opptil 1,4 tonn med klasse BE-førerkortet.

  • Ladetiden avhenger av batteripakkealternativet. Som en tommelfingerregel trenger du en hel natt (5 til 9 timer) for å lade batteriet helt opp.

    Vær oppmerksom på at blybatteriene trenger en fullstendig ladesyklus hver gang de er koblet til veggen. Litiumbatterier kan lades når som helst i løpet av dagen, med en hastighet på ca. 20 % kapasitet gjenopplading per time.

  • Kjøretøyene våre er designet for å oppfylle den daglige rutinen så godt som mulig. Med dette i tankene har vi prioritert å tilby en robust løsning, med brukervennlighet når det gjelder manøvrerbarhet og ergonomi, samt tilstrekkelig rekkevidde til å fullføre minimum en dags arbeid. Goupil tilbyr ulike funksjoner og er definert som et levedyktig alternativ til nytteklassekjøretøyer i urbane rengjøringssegment og industrielle bruksområder.

  • Goupil har inngått et samarbeid med SNAM, en pioner i batteriinnsamlings- og resirkuleringskjeden, som garanterer en resirkuleringsevne på minst 70 % for litiumbatteriene våre.

    Basert på restkapasiteten i hver battericelle, kan sistnevnte reprosesseres for et annet bruksområde eller reduseres til litiumkarbonatpulver for ny industrialisering.

  • Goupil EV er designmessig perfekt utstyrt for bruksområder som beholderinnsamling eller sluttleveranser, der det er mange stopp. Den har ingen clutch, vibrasjoner eller motorstøy, noe som forbedrer sluttbrukeropplevelsen betydelig og reduserer vedlikeholdsoperasjoner.

    Siden løsningene våre i hovedsak brukes i urbane byområder, bidrar dette også til nabolagets trivsel med betydelig redusert karbonutslipp og de lokale myndighetenes sterke ønske om å begrense antall kjøretøyer med forbrenningsmotor i disse områdene.

  • Vi kan si at det er det, men ikke så lenge.

    Fra 2021 må nye elektriske og hybride kjøretøyer overholde en ny EU-forskrift som tar sikte på å forbedre sikkerheten for fotgjengere, syklister og andre sårbare mennesker på gatene. Alle nye modeller vil derfor bli utstyrt med et permanent system for å varsle folk om tilstedeværelse på veiene: AVAS (Acoustic Vehicle Alert System).

  • Litiumbatteriene som brukes i kjøretøyene våre overholder svært strenge sikkerhetsforskrifter (R100-02). Blant mer enn 2000 kjøretøyer i omløp er det ikke registrert noen hendelser.

  • Nei. Goupil har siden begynnelsen bevisst integrert kostnadene for batteriet i prisen på kjøretøyet. Vi tilbyr langsiktig leasing på basis av hele kjøretøyet.

  • Goupil ble grunnlagt i 1996 med ett eneste formål: å designe og produsere 100 % elektriske nyttekjøretøyer. Takket være tilliten vi hadde opparbeidet gjennom årene fra kunder og partnere, skapte og bygde vi opp markedet for kompakte elektriske nyttekjøretøyer, noe som gjør selskapet til en pioner på dette feltet.

  • Med gjeldende brukskostnader i Frankrike koster en full lading mellom 1.20 € og
    2.50 €, avhengig av batterikapasiteten. Dette betyr 0.02 € per km eller 2 € per 100 km.

  • Selv om Goupil tilhører Polaris Industries Inc., som er en ledende produsent av terrengkjøretøyer (ORV), har vi en helt annen tilnærming når det gjelder kjøretøyer som er designet for bruk på veier og som har spesifikke arbeidsbehov i tankene. Kjøretøyene leveres med gressklipperhjul og kan kjøres på gress, torv og mykt underlag.

    G2-designet ble nylig lansert og implementerer noen terrengfunksjoner, slik at den kan kjøres i ulendt terreng som vanligvis er reservert for ATV/4x4.